Lihashuoltovasaran käyttö


Lihashuoltovasaran käyttö

Kerrotaan tämä nyt pois alta: lihashuoltovasaran käyttö ei ole rakettitiedettä. Itse asiassa se on melko yksinkertaista. Tästä oppaasta voit kuitenkin ottaa talteen muutamia yksinkertaisia tekniikoita, jotka auttavat maksimoimaan hierontatuokion hyödyt ja treenin jälkeisen palautumisen. 

 Miksi käyttää lihashuoltovasaraa?

Toimintaperiaate on yksinkertainen. Lihashuoltovasaran kevyt tärinä lähettää suoria, väriseviä pulsseja lihaksiin. Tämä lisää veren virtausta, jolloin jumit lihaksista vähenevät. Jumien väheneminen puolestaan taas lievittää kipuja ja nopeuttaa palautumista.

Lihashuoltovasaraa voidaan käyttää myös ennen harjoitusta. Lihashuoltovasaran käyttö ennen treeniä on hyvä tapa herätellä lihakset alkavaa treeniä varten. Tällöin pitää muistaa, ettei innostu hieromaan lihasta liian pitkään. Ennen treeniä sopiva käsittelyaika on noin 30 sekuntia aktivoidaksesi lihakset ja hermosäikeet. Harjoituksen jälkeen voit käyttää lihashuoltovasaraasi turvallisesti jopa 2 minuutin ajan kussakin lihasryhmässä. Tämä prosessi voidaan toistaa päivän kuluessa vähintään 1-2 tunnin levon välillä.

Parasta vasaran käytössä on se, että voit helposti kohdentaa hieronnan juuri niihin lihaksiin, joiden koet tarvitsevan hierontaa. Tämä voi esimerkiksi hierontarullan kanssa olla välillä haastavaa. Hyvä nyrkkisääntö on, että mitä isompi hierontapää, sitä isompaan lihakseen se on tarkoitettu. 

Vaikka lihashuoltovasara yhdistetäänkin huippu-urheilijoihin, voidaan sitä käyttää myös normaalissa arjessa osana hyvinvointia. Lihashuoltovasara onkin erinomainen keino purkaa työpäivän aikana syntyneitä lihasjumeja esimerkiksi hartioista. Seuraavaksi kokoamme viisi tärkeintä ohjetta, jotka tästä tekstistä kannattaa laittaa talteen!

 Viisi ohjetta lihashuoltovasaran käyttöön

  1. Lihashuoltovasara on hyvä kääntää päälle ENNEN sen asettamista vartalolle. Yhtäkkinen impakti voi vihlaista lihaksessa tai voi johtaa jopa mustelmiin.
  2. Aloita pienimmällä nopeudella, sillä lihaksilla menee jonkin aikaa tottua väriseviin pulsseihin. Korkealta aloittaminen voi olla kivuliasta mikäli et ole ehtinyt selvittää lihaksen vastaanottavuutta. Muista myös, että arkuus voi johtua lihaksen mikrorepeämistä tai tulehdustilasta. Lihasten vasaroiminen väkisin voi aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Enemmän ei ole aina parempi.
  3. Riippumatta siitä nopeudesta, jota käytät, tarkoitus on "liu'uttaa" lihashuoltovasaraa lihaksen päällä. Hierontapään äärimmäinen alaspäin kohdistuva paine kehoon ei ole tarpeen. Anna lihashuoltovasaran tehdä työtä, kun liu'utat sitä varovasti lihasten yli. Käytä kevyttä tai korkeintaan kohtalaista painetta.
  4. Älä käytä lihashuoltovasaraa montaa minuuttia samaan lihakseen. Optimaalinen käyttöaika on noin 30-120 sekuntia riippuen käyttötarkoituksesta. Ylimääräinen käsittely voi hetkellisesti vahingoittaa lihasta tai hermostoa. 
  5. Muista rentoutua! Olet ostanut lihashuoltovasaran lievittämään lihasten kireyttä etkä pahentamaan sitä. Jos olet liian jännittynyt ja jännität lihasta vasaroidessasi sitä, et saa kaikkia hyötyjä käsittelystä irti. Hengitä sisään, hengitä ulos ja liikuttele lihashuoltovasaraa hitaasti lihaksen myötäisesti.

 

Hyviä palautumishetkiä toivottaen:

Toni & Samuli, Fitnest

 

Tutustu meidän Fitnest -lihashuoltovasaraan painamalla tästä linkistä.

 


Jätä kommentti


Huomaa, että kommentit on hyväksyttävä ennen niiden julkaisemista